Mozes tikte op de rots en de zee ging open,

… kan hij dat dan ook met de Brusselse Ring?

Over Mozes valt veel te zeggen.  Als kind vroeg ik mij bijvoorbeeld al af wat de inwoners van Palestina ervan vonden als hij na zoveel eeuwen terugkwam naar het ‘beloofde land’.  En als je tussen de regels van de bijbel leest, werd er ook af en toe wel eens geweld gebruikt om dat beloofde land terug in bezit te nemen.  Maar dat neemt niet weg dat hij blijkbaar wel over redelijk wat magie beschikte.  Een simpele tik op de rots en de zee gaat open.  Akkoord, je zal wel moeten weten op welke rots je juist moet tikken en hoeveel keer, maar moeilijk zag het er niet uit.  Gelukkig, want na eeuwen ballingschap en slavernij stond hen nu de verdrinkingsdood te wachten.  

Moest Mozes nog leven, we stuurden hem direct naar de Brusselse Ring.  Ik wil de commentaar van Hajo Beeckman niet missen op dat moment…  Maar om eerlijk te zijn, Mozes is er niet meer, we zullen het zelf moeten doen.  De tijd is ook voorbij dat we naar boven kunnen kijken en zeggen : ‘los het op!’ .  Alhoewel, sinds God niet echt meer welkom is, kijken we toch nog steeds naar boven.  Als wij in de file staan, dan moet de overheid daar een oplossing voor vinden.  Of we kijken opzij: ‘Moeten die gepensioneerden echt op dit uur de baan op?’ of ‘Ne Roemeense trucker kan toch zijn trip zo plannen dat hij niet in de spits moet rijden?’

Goed dan, Ben Weyts kondigt plannen aan om de Brusselse Ring grondig aan te pakken.  Te verbreden, oei oei…  Feit is dat er ruimte gecreërd wordt om over de volledige mobiliteit na te denken.  Het is natuurlijk niet de bedoeling om meer wagens aan te trekken, maar de verbreding van de Ring en de grondige modernisering biedt aan de omliggende gemeentes de kans om hun mobiliteit als geheel aan te pakken.  Er zijn bijvoorbeeld ook plannen om een fietspad rond Brussel te leggen, een grote ecoduct in Zellik die Kerremans en Laarbeekbos verbindt, …. En vooral : de plannen zijn nog niet af.  Wemmel is bijvoorbeeld zeer actief in het debat omdat zij de kans zien het sluipverkeer uit de gemeente te bannen.  Waar zitten de andere gemeenten?  Waar zit de provincie in het debat?  Er zijn voor de eerste keer sinds decennia middelen voorhanden om de mobiliteit.  De Brusselse ring is op dit ogenblik een echte barrière die dringend moet voorzien worden van mogelijkheden voor trage weggebruikers.  Het is de kans van deze generatie.  Ofwel wordt het een verbreding, ofwel wordt het een totale en langetermijnvisie op mobiliteit, waarbij we een strook vanaf Erasmus tot Zaventem kunnen vrij maken van sluipverkeer.  

Ik denk dat we klaar zijn voor een nieuwe generatie politici, zowel op gemeentelijk, provinciaal als nationaal niveau.  Maar je moet ze natuurlijk durven kiezen.  En Mozes, …  die ging te voet door de woestijn.  Misschien moeten we dat vandaag ook wat meer doen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait